Szakértelem, gyakorlat és életre szóló kapcsolatok 1870 óta.

Oktatás hallgatói véleményezése 2012/13 tanév I-II. félév

A 2013-ban kifejlesztett on-line lekérdező rendszer hosszú szünet után tette lehetővé az oktatás hallgatói véleményezését. A 2012/13 tanév első félévére márciusban, a másodikra május-júniusban kérdeztünk rá. A két félévet érintő, mindkét félévben 25 %-ot meghaladó részvétel a létrejött adatbázist statisztikailag is értékelhetővé teszi és újra lehetővé vált a főiskola minőségképének fölvázolása.
    
A két felmérésben összesen 5135 kurzus-hallgató válasz érkezett, melyet 372 hallgató küldött. A válaszok feldolgozására az Excelt és az SPSS programcsomagot használtuk. Az első kérdés a kérdőív megbízhatóságának elemzése volt. A Cronbach α mutató 95,3 %-os eredményt hozott, amely egyértelműen a kiváló minősítésű tartományba helyezi a kérdőívet. Ezzel sikerült bizonyítani, hogy van egy jó eszközünk a főiskola oktatásának minősítésére.

A felmérés során az alábbi kérdésekre a következő átlagok születtek:

1. Hogyan értékeli a tantárgy helyét, órakeretét a tantervben? 4,26
2. Mennyire tanít a tantárgy gyakorlati problémák megoldására? 4,15
3. Milyen mértékben érzi alkalmazhatónak/hasznosnak a tantárgy által nyújtott ismereteket? 4,17
4. Milyen a tantárgy ellátottsága oktatási segédanyagokkal – írásos vagy elektronikus formában? 4,14
5. Hogyan értékeli az alkalmazott számonkérés megvalósítási módját? 4,33
6. Mennyiben felel meg a kapott érdemjegy valós tudásának?     4,30
7. Hogyan értékeli az oktató felkészültségét a tantárgy egy órájára? 4,50
8. Milyennek érzi az oktató tudásközvetítő képességeit ebben a tantárgyban? 4,35
9. Mennyire követhető, tanulható a tantárgy az órán? 4,21
10. Hogyan értékeli az oktató előadásmódját ebben a tantárgyban: mennyiben felelnek meg a felsőoktatás követelményeinek? 4,33
11. Milyennek érzi az oktató segítőkészségét a tantárgy ismereteinek elsajátításában? 4,39
12. Milyennek ítéli az oktatóval való kapcsolattartást a tantárgy oktatásával összefüggő kérdésekben? 4,38

(Az átlagok a megszokott "osztályozásnak" megfelelő, 2-5 skálán értelmezendők.)

Az átlagok összehasonlításával megtudhatjuk, hogy az oktatás segédanyagokkal való ellátását ítélik meg legkritikusabban hallgatóink, majdnem ugyanúgy a gyakorlati problémamegoldásra való felkészítést. A tantárgyakra vonatkozó kérdések közül a számonkérés megvalósítása érte el a legjobb eredményt.
     
Az oktatókra vonatkozó kérdéseket illetően a legjobb eredményt az oktatók felkészültsége érte el, még az összes változó között is. Ahol nem olyan kedvező a főiskola megítélése, ez a tantárgy követhetősége az órán. Ez az észrevétel felveti annak szükségességét, hogy szükség lehet oktatóink oktatás-módszertani fejlesztése, továbbképzése, még akkor is, ha az oktatók előadásmódját a hallgatók jobbnak ítélik meg.