A képzésben résztvevők a Tanulmányi tájékoztatót a Pedagógusképző Intézet mappájában találják, amely EJF-es e-mail címmel érhető el.
A részletekért kattintsanak ide: Tanulmányi tájékoztatók - továbbképzési szakok
Fejlesztő-differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei
I. A szakirányú továbbképzés neve: fejlesztő-differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
II. A szakirányú továbbképzési szak FIR-kódja: TTOVFDP
III. A létesítést engedélyező határozat ügyiratszáma: OH-FHF/449-8/2009. és az azt módosító határozat OH-FIF/420-5/2011.
IV. A létesítő intézmény neve: Nyugat-Magyarországi Egyetem
V. A szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelménye:
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése:
fejlesztő-differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
2. A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
szakvizsgázott pedagógus (fejlesztő, differenciáló pedagógia területen)
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe:
Pedagógusképzés képzési terület
4. A felvétel intézményi feltételei:
Pedagógusképzés képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél, három év szakmai gyakorlat
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A képzés költsége: 140.000 Ft/félév
7. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjthető kreditek száma: 120 kredit
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 8.
A képzés során elsajátítandó ismeretkörök, szakmai képességek
Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Kötelező ismeretek:
A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve a képzés során a továbbképzés hallgatói felkészülnek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására. Ismereteket szereznek a közoktatás rendszerének, intézményrendszerének működéséről, hatékony irányításáról, az oktatás-nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről.
Választható ismeretek:
A hallgató megismeri
- a differenciálás pedagógiai és pszichológiai alapjait;
- a sajátos személyiségszerveződés okait, tüneteit, különös tekintettel a tanulási nehézségek okaira, fajtáira, az érzelmi és viselkedészavarok megnyilvánulásaira, valamint a tanulási nehézségek és a gondolkodásfejlődés összefüggéseire, illetve a tehetség szerveződésének feltételeire;
- a differenciálás lehetőségeit és specifikumait az egyes fejlődési-fejlesztési területeken, a 3-7 éves gyermekek, illetve a 6-12 évesek esetében. A dyslexia, dysgrafia, dyscalculia reedukció legfontosabb elemeit, valamint a tanulásban akadályozottak pedagógiájának alapjait.
Személyes adottságok, készségek:
Kötelező ismeretek:
Képessé válnak a fenti ismeretek alkalmazására az oktatásban-nevelésben.
Választható ismeretek:
A hallgató képes lesz
- az iskolai, illetve az óvodai foglalkozásokba ágyazottan a gyermekek tudatos, tervszerű fejlesztésére, az egyéni tanulási folyamat differenciált irányítására;
- indokolt esetben a képességek korrekciójához szükséges eszközök és módszerek megválasztására, és a probléma jellégének megfelelő fejlesztő eljárások kidolgozására;
- egyéni és csoportszintű fejlesztési tervek készítésére, kivitelezésre és értékelésére, valamint diagnosztizáló tevékenység végzésére.
A szakképzettség alkalmazása, felhasználhatósága:
Kötelező ismeretek:
Szakképzettségüket felhasználják a nevelő-oktató munkájuk során, adott pedagógus munkakörök, valamint adott intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátása kapcsán.
Választható ismeretek:
A gyakorlati képzés keretében a hallgatók részt vesznek iskolaérettségi vizsgálatok lebonyolításában, tanulási problémákkal küzdő vagy tanulási zavarokkal veszélyeztetett tanulók diagnosztikai felmérésében. Tevékenységüket pedagógiai szakszolgálatnál, illetve más szakintézményeknél végzik.
A szakképesítés birtokában a pedagógus differenciált tanulásirányítást vezethet csoportonként a 3-7 évesek körében óvodában, a 6-12 évesek esetében pedig iskolában, illetve az általános iskola kezdő szakaszában fejlesztőpedagógusként működhet.
A képzés során a jelöltek
- elsajátítják a differenciálás pedagógiai és pszichológiai alapjait;
- számba veszik a sajátos személyiségszerveződés okait, tüneteit, különös tekintettel a tanulási nehézségek okaira, fajtáira, az érzelmi és viselkedészavarok megnyilvánulásaira, valamint a tanulási nehézségek és a gondolkodásfejlődés összefüggéseire, illetve a tehetség szerveződésének feltételeire;
- iránymutatást kapnak a differenciálás lehetőségeire rávilágítva a specifikumokra az egyes fejlődési-fejlesztési területeken, a 3-7 éves gyermekek, illetve a 6-12 évesek esetében. Megismerik a dyslexia, dysgrafia, dyscalculia reedukció legfontosabb elemeit, valamint a tanulásban akadályozottak pedagógiájának alapjait.
- az iskolai, illetve az óvodai foglalkozásokba ágyazottan a gyermekek tudatos, tervszerű fejlesztésére, az egyéni tanulási folyamat differenciált irányítására;
- indokolt esetben a képességek korrekciójához szükséges eszközök és módszerek megválasztására, és a probléma jellégének megfelelő fejlesztő eljárások kidolgozására;
- egyéni és csoportszintű fejlesztési tervek készítésére, kivitelezésre és értékelésére, valamint diagnosztizáló tevékenység végzésére.
7. A képzés kötelező és választható ismeretkörökre tagolódik:
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
· Közigazgatási, EU-s és államháztartási ismeretek: (7 kredit)
(a Magyar Köztársaság alkotmányos alapjai, a közigazgatás felépítése és működése, alapvető államháztartási ismeretek, a közigazgatási eljárás szabályai; európai uniós alapismeretek)
· A nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet: (7 kredit)
(a közoktatási intézmények működésének jogi szabályozása; intézmény és környezete; szervezeti kultúra; az intézmény képének tudatos alakítása; az intézmény vezetése, intézményszintű tervezés, információáramlás, kommunikáció; innováció és szervezetfejlesztés; a tanári, tanulói és szülői szerveződések)
· A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága: (12 kredit)
(a hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei, a tanulói és a pedagógusi munka értékelése, osztályozása; a minőségbiztosítás modelljei; a pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák)
· A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében: (9 kredit)
(a pedagógus szerepei, feladatkörei, munkatevékenységei a változó közoktatási rendszerben; a pedagógus önismereti, önértékelési, önfejlesztési módszereinek megismerése, gyakorlása; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; az oktatási folyamat tervezése)
· Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő személyiségek, illetve csoportok nevelése-oktatása: (20 kredit)
(a személyiségfejlesztés pszichológiai alapjai; gyermekbiológiai alapismeretek; a sajátos nevelési igényű gyerekek vizsgálatával kapcsolatos eljárások, fejlesztésük lehetséges módjai; hátrányos helyzetűek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése; egységesség-differenciálás az oktatásban, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásban; a tehetség felismerése, fejlesztésük lehetőségei; az egészségnevelés, az egészségfejlesztés, a mentálhigiéné és a drogmegelőzés kérdései)
Választható ismeretkörök: 55 kredit
Elméleti kurzus: 10 kredit
(Bevezetés a differenciálás pedagógiájába, a differenciálás fogalma, differenciálás és szelekció. Differenciálás a nyugat-európai nevelésben. Differenciálás a hazai széles tevékenységrendszerű valamint az alternatív iskolai koncepciókban. Differenciálás és értékelés.)
A differenciálás pszichológiai, fiziológiai alapjai: 20 kredit
(Az érzékelés és az észlelés, valamint szerepük a tanulási folyamatban. A mozgásfejlődés folyamata, kitüntetetten a kisiskoláskorban. Az érzelmi fejlődés folyamata. A viselkedészavarok, mint az érzelmi fejlődés megakadásának, sérülésének tünetei. Az iskolai reedukáció lehetőségei. A nevelési tanácsadás gyakorlata, a tanító és a pszichológus együttműködése. A különböző funkciók idegrendszeri szerveződése, az egyes sérülések következményei, megjelenési formái a magatartásban, a pszichikus funkciókban.)
Differenciálás az egyes fejlődési-fejlesztési területeken: 10 kredit
(A gyógypedagógiai alapismeretek keretében a dyslexia, dysgrafia, dyscalculia, valamint reedukációjuk a befogadó osztályokban.)
A differenciálás szervezése, tervezése: 15 kredit
(A differenciálás szervezési kérdései /osztályközi, tanórai differenciálás/. Együtt-tanítás csoporthelyzetben. Az osztályterem berendezése, felszerelése. A differenciálás tervezése, szervezése az aktuális egyéni fejlettség megállapítása alapján. Páros munka és differenciálás. Csoportmunka és differenciálás. A csoportmunka ellenőrzése, értékelése.)
8. A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit