A képzésben résztvevők a Tanulmányi tájékoztatót a Pedagógusképző Intézet mappájában találják, amely EJF-es e-mail címmel érhető el.
A részletekért kattintsanak ide: Tanulmányi tájékoztatók - továbbképzési szakok
GYÓGYTESTNEVELÉS AZ ÓVODÁBAN, ISKOLÁBAN SZAKTERÜLETEN PEDAGÓGUS-SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEI
Szakirányú továbbképzés neve: gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Szakirányú továbbképzési szak FIR-kódja: TTOVGOP
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: szakvizsgázott pedagógus gyógytestnevelés területen
A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
A felvétel intézményi feltétele: az alábbi alapképzési szakok valamelyikén (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és szakképzettség: óvodapedagógus, tanító, konduktor; vagy mesterképzésben vagy osztatlan képzésben (korábban főiskolai vagy egyetemi szintű képzésben) testnevelő tanár szakon szerzett végzettség és szakképzettség; és legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat.
A képzési idő félévekben: 4 félév
Konzultációk: félévente 6-8 alkalommal (kéthetente szombatonként)
A képzés költsége: 140.000 Ft./félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjthető kreditek száma: 120 kredit
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 8.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés célja: A kötelező ismeretkör célja, hogy a hallgató egységben lássa a köznevelés rendszerét; az értelmiségi létéhez szükséges olyan közigazgatási, jogi, vezetési, minőségfejlesztési ismerettel rendelkezzen, mellyel nagymértékben segíti a helyi nevelési programmal dolgozó köznevelési intézmények önigazgatási, önfejlesztési, önmeghatározói feladatainak ellátását.
A választáson alapuló ismeretkör képzési célja olyan pedagógusok képzése, akik az alapszakokra épülő általános és specifikus ismeretek elsajátítása birtokában alkalmassá válnak a 3-14 éves gyermekekkel kapcsolatos prevenciós/korrekciós- és gyógytestnevelési feladatok ellátására.
Szakmai kompetenciák:
A szakon végzett szakvizsgázott pedagógus
Tudása:
- ismeri a pedagógus-munkaköröket, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatokat, tudja a kötelezettségeit, jogait;
- ismeri a törvények hierarchikus rendszerét, utána tud nézni számára fontos szabályozásoknak;
- ismeri az oktatás-nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeit, azok alkalmazási lehetőségeit;
- tudja, miként lehet fejleszteni az óvodák/iskolák szervezeti kultúráját;
- az intézmények eredményes irányítását, s kompetenssé válik a vezető munkájának elemzésére;
- és tudja a közoktatásban kötelező minőségfejlesztési munkafolyamatokat, és így tudatosan együttműködik a nevelőtestületével a tervező, javító, beavatkozó szervezetszintű fejlesztésekbe;
- ismeri az EU munkáját, szervezeti felépítését;
- valamint érti a társadalmi változások, a köznevelés összefüggéseit;
- ismeri a gyermek- és gyógytestnevelés anatómiai és élettani alapjait;
- alkalmazza a mozgásfejlődés és fejlesztés során a differenciálás pedagógiai és pszichológiai alapjait a terhelhetőség optimális szintjének tervezéséhez és szervezéséhez;
- ismeri az egészségfejlesztés komplex értelmezését, elméleti és gyakorlati tartalmának innovációjával új tudáselemek létrehozását;
- alkalmazza a meglévő és a képzés általános alapozó tárgyaiban szerzett ismereteit;
- alkalmazza a mozgásfejlődéssel és -fejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai-, pszichológiai ismereteit;
- alkalmazza és bővíti a testkulturális ismereteit, a testnevelés sajátos feladatai eredményes ellátásának érdekében;
- szakszerűen alkalmazza a mozgásterápiával és mozgásjavítással kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával tárgyiasult, eredményekben is mérhető tudást;
- ismeri a kommunikációs technikákat és azok széles körű alkalmazását;
- ismeri a problémafelismerés és -megoldás lehetőségét biztosító speciális kompetenciákat.
Az egzisztenciális kompetenciák megszilárdításával és bővítésével olyan szakmai felkészültség elsajátíttatása, amely a képzési célban megfogalmazott speciális feladatok felelősségteljes ellátásához szükségesek.
Képességei:
Képes
- különböző konfliktusmegoldó stratégiákat alkalmazni;
- a nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelni;
- együttműködni a nevelőtestületével;
- különböző folyamatszabályozásokba kompetensen beleszólni;
- alkalmazni a szervezeti fejlesztésekben a PDCA-logikát;
- készség szinten tud tájékozódni az intézményét érintő jogszabályokban;
- átlátni a köznevelésben zajló folyamatokat, a csoportban való munkavégzés, a kollegialitás és hatékonyság, munkaszervezés készségével;
- a team-munkához szükséges kooperációra;
- a 3-14 éves korú gyermekek testi fejlettségének és motorikus szintjének megfelelő technikák elsajátíttatására;
- az óvodai és/vagy iskolai prevenciós/korrekciós és gyógytestnevelés ellátásához szükséges speciális komplex tudáselemek megszilárdítására;
- szakszerűen alkalmazni az egészségnevelés feladatainak ellátására megszerzett tudást;
- a többségi intézményben felvállalni a szomatikus prevenció/korrekció feladatainak elvégzését;
- a leggyakoribb mozgás-rendellenességek javítására speciális csoportokba szerveződve végezhet fejlesztést;
- a kistérségi társulások pedagógiai szakszolgálatában gyógytestnevelési tevékenységet végezni;
- az óvodák/iskolák szakmai munkaközösségeinek vezetésében és irányításában eredményesen hasznosítani a szakképzésben szerzett többletismereteit.
Attitűdje:
- elkötelezett intézményének, szakmai közösségének folyamatos fejlesztése mellett;
- motivált, kezdeményező, innovatív fejlesztésekben,
- szakmai felkészültsége és tevékenysége fejlesztése érdekében igénye van a folyamatos önreflexióra, a szakmai önfejlesztésre és megújulásra;
- elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére;
- nyitott az interdiszciplináris team-munkára;
- a saját pedagógiai tevékenységét (ön)kritikusan értékeli és irányítja;
- szakmaközi kapcsolatokban pedagógiai szakmai értékeit, elveit, érdekeit hitelesen képviseli;
- kommunikációja elfogadó és hiteles.
Autonómiája és felelőssége:
- reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
- rendelkezik önismerettel és önértékelési képességgel, személyes felelősségérzettel, minőségtudattal, fejlett kommunikációs képességekkel;
- rendelkezik társadalmi érzékenységgel, közösségi felelősségérzettel, feladatvállalással;
- rendelkezik az egészséges életvitellel, emberismerettel, humánus szemlélettel;
- rendelkezik a permanens művelődés igényével és képességével;
- rendelkezik az egyetemes emberi és nemzeti értékek, erkölcsi normák igényelte felelősségérzettel;
- reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
- személyes és közösségi felelősségérzet, valamint a folyamatos önképzés igénye jellemzi;
- rendelkezik gyermekismerettel, gyermekközpontú szemlélettel;
- pedagógiai optimizmus, realitás, megértés attitűdjével ítéli meg a szülői nevelést, a gyermek fejleszthetőségét és nevelhetőségét.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Pedagógus szakvizsgára felkészítő képzés kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Általánosan alapozó tárgyak a szakvizsga tárgyai: 29 kredit
Vezetési ismeretek; közigazgatási, jogi és államháztartási ismeretek; minőségirányítási alapismeretek; tanügyigazgatási ismeretek; európai uniós ismeretek; a nevelés kulturális alapjai; statisztikai adatfeldolgozás
Szakmai alapozó tárgyak: 19 kredit
Pedagógusszerepek, pedagógusetika; szervezetfejlesztés; reflektív pedagógia; andragógia; pedagógiai kutatásmódszertan
Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 7 kredit
Kommunikációs technikák; esélyegyenlőség és szektorközi együttműködés
A gyógytestnevelés az óvodában, iskolában ismeretkörök: 55 kredit
Általánosan alapozó tárgyak: 10 kredit
Mozgásfejlődés; az anatómia elméleti ismeretei; az élettan
Szakmai alapozó tárgyak: 31 kredit
A testkultúra elmélete és módszertana; atlétika; torna; testnevelési játékok; sportjátékok; úszás és vízigyakorlatok; belgyógyászat; ortopédia; mozgásterápia és módszertana; gyógytestnevelés; teljesítménydiagnosztika
Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 12 kredit
Funkcionális gimnasztika; a gyakorlatelemzés; a gyermektorna vezetési gyakorlat; gyógytestnevelés vezetési gyakorlata
Szakdolgozati konzultáció: 2 kredit
A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit