Az intézményrendszerben történő nevelési, oktatási, fejlesztési folyamatokban a játékosság és a motiváció fontos tényezők. Az állatok bevonása a foglalkozásokba vagy gyógypedagógiai és egyéb fejlesztésekbe e két alapelv figyelembevételével történik.
Az állatterápia, illetve az állattal segített terápia adaptálásának lehetőségét gyermekek körében az általános és fejlesztő pedagógiai gyakorlat vonatkozásában is vizsgáljuk.
2022 májusában a hallgatók a Csillagösvény Lovastanyán Jelenics Mercédesz (óvodapedagógus, lovas sportedző, alternatív lovas képességfejlesztő szakember) által vezetett három foglalkozás megtekintése során szerezhettek tapasztalatokat arról, hogy ember és állat (ló) között mennyire sajátos kapcsolat jöhet létre. Új ismeret vagy már meglévő tudás más helyzetben való gyakorlásánál is kiválóan alkalmazható az állatasszisztált terápia; ott, ahol a játékba ágyazva örömtevékenységgé válik a tanulás. A szociális területen az együttműködés, a kölcsönös figyelem, társas helyzetek gyakorlása is lehetővé válik. A ló motivál, és jó példaadó, nem tesz különbséget, mindenkit elfogad.
Az állatok motivációs szerepe rendhagyó; az állatasszisztált pedagógia ösztönző erejét az állat, a játék és a mozgás adják. A feladatok végrehajtásának igénye, a szereplés és teljesítmény is motiváló hatással bír, melyeket mindig az adott életkor sajátosságaihoz és az egyén vagy csoport képességeihez kell igazítani. A foglalkozások központjában maga az állat áll, mely felkelti az ember kíváncsiságát is, megnyitja érzékszerveit és fókuszálja a figyelmét. A játék örömforrás és önkifejezési mód, mely köré szerveződik a tevékenység.
A hallgatók megbizonyosodhattak arról, hogy hasznos az állatasszisztált pedagógia, érdemes az általános pedagógiai gyakorlatba beemelni.
Írta: Borszéki Szabolcsné Gábris Virág, EJF