Szakértelem, gyakorlat és életre szóló kapcsolatok 1870 óta.

UPI-projekt: A pedagógiai kultúra értékelése és fejlesztési lehetőségei

Az Eötvös József Főiskola 2025. szeptember 11-én tartotta „A pedagógiai kultúra közösségi fejlesztése – az Univerzális Pedagógiai Index fogalmának és módszertanának nyilvánosságra hozatala” című projekt zárókonferenciáját. 

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

A rendezvényen dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya, az EJF rektora köszöntötte a jelenlévőket, majd kezdetét vette a szakmai program.

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

A projektet dr. Zalay Szabolcs főiskolai docens (EJF), gimnáziumigazgató (Pécsi Leőwey Klára Gimnázium), pedagógiai rendszerkutató ismertette, aki a pályázat szakmai vezetője volt. 

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

Az Univerzális Pedagógia Index (UPI) a pedagógiai kultúra forradalmian új megközelítése. A koncepció központi eleme a gömb-metafora, amely a pedagógiai rendszerek összetettségét és a pedagógiai világ harmóniára való törekvését szimbolizálja. Az Univerzális Pedagógia Index (UPI) a pedagógiai kultúra dinamikus és összetett struktúráját mutatja be, amely négy dimenzió mentén létezik. A gömb jelképezi, hogy a dimenziók összhangban léteznek, és a pedagógiai klíma mindezt áthatja, lehetővé téve a rendszer teljes körű megértését és fejlesztését. A pedagógiai kultúra mérésekor konkrét adatok gyűjthetők az oktatás állapotáról, melyek segítenek azonosítani a fejlesztési területeket, és a legjobb gyakorlatok megjelenítését is szolgálják. Mindennek tudatos fejlesztése alapvető szükséglet, amely hozzájárul az érettebb, tudatosabb társadalom kialakulásához, valamint képes reagálni a lokális és globális kihívásokra, megalapozva az emberiség jövőjét. A projekt részeként kutatást is végeztek, melynek során kérdőívek segítségével tárták fel egy-egy tanóra vagy foglalkozás pedagógiai kultúráját. Az értékelés négy dimenzió mentén történt: a pedagógiai tudás pillérei, a pedagógiai lépések, a pedagógiai kommunikáció és a klímateremtő képesség vizsgálatával. Összegzésként megállapítható, hogy az UPI módszertana alkalmas a pedagógiai kultúra mérésére és fejlesztésére, továbbá hosszú távon az oktatási rendszer egészének minőségi megújulását támogatja.

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

A projekt keretében HOMO STUDENS – A TANULÓ EMBER KORA címmel podcast-sorozat is készült, amely részletesen mutatja be az Univerzális Pedagógia Indexet mint eszközt. A konferencián dr. Kanizsai Mária, főiskolai tanár (EJF) osztotta meg reflexióit, akit oktatónként különösen megszólított a beszélgetéssorozat, amelyben újra és újra visszatér az a gondolat, hogy a tanulás örömforrás, élmény kell, hogy legyen. Elmondta, hogy az epizódok optimizmusa inspiráló, és a podcastek üzeneteiben megfogalmazottakat rendkívül értékesnek találja.

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

A rendezvény zárásaként párbeszéd bontakozott ki Dér Ágnes műsorvezető, médiaszakember moderálásával, aki a podcast-sorozatban beszélgetőtársként ismerte meg a témát. A párbeszéd légköre nyitottságot és együttgondolkodást tükrözött.

UPI-projekt zárókonferenciája az EJF-en.

Pályázati logó.