Szakértelem, gyakorlat és életre szóló kapcsolatok 1870 óta.

Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferencia főiskolánkon

A Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskolája és a bajai Eötvös József Főiskola 2022. április 1–3. között rendezte meg a Matematika és Informatika Didaktikai Kutatások konferenciát.

Teltházas előadás.

A rendezvényt dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya a rendezvénynek helyszínt biztosító Eötvös József Főiskola rektora és dr. Muzsnay Zoltán a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola Didaktika programjának vezetője nyitotta meg.

Dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya rektor köszöntőbeszéde.

Dr. Muzsnay Zoltán megnyitója.

A konferencia elsődleges célja, hogy lehetőséget biztosítson a magyarországi és a határon túli matematika és informatika didaktikával foglalkozó kutatók találkozására, amely során beszámoljanak aktuális kutatásaikról, valamint tanácsokat, ötleteket kapjanak, esetleg bekapcsolódjanak egymás munkájába, közös programot indítsanak. Fontos, hogy a konferencia alkalmat ad a PhD hallgatók és az egyetemisták elképzeléseinek, eredményeinek bemutatására, akik útmutatást kaphatnak tapasztaltabb kollégáiktól. 

PhD hallgatók a konferencián.

A több mint 60 résztvevő közel 50 magyar és angol nyelvű szakmai előadást hallgathatott meg a különböző szekciókban. 

Dr. Paul Drijvers online előadása.

A rendezvény első napján plenáris előadást tartott dr. Paul Drijvers Számítógépes gondolkodás a matematika tanteremben címmel. A konferenciához Hollandiából online csatlakozott Paul Drijvers, aki az Utrechti Egyetem Természettudományi Karának Freudenthal Intézetében tudományos igazgató és a matematika didaktika professzora. Előadásában elmondta: napjainkban nagy figyelmet fordítanak a tanulók kompetenciáinak fejlesztésére a digitális írástudás és a számítástechnikai gondolkodás területén. Mi a számítógépes gondolkodás, és hogyan kapcsolható össze a matematika oktatási céljaival és gyakorlataival – tette fel a kérdést, majd egy Delphi-tanulmány eredményeit mutatta be, és kitért azoknak a tanítási kísérleteknek az előzetes eredményeire, amelyeket Hollandiában 16-17 éves diákok körében végeztek alkalmazott és tiszta matematikai kurzusokon.

Dr. John Mason előadása.

A plenáris előadók között szerepelt dr. John Mason, az angliai Oxfordi Egyetem professzora. Előadásának témája az általánosítás szerepe a matematikai ötletek tanulásában, értékelésében és megértésében volt. A résztvevők felkérést kaptak, hogy bekapcsolódjanak olyan tevékenységek sorozatába, amelyeken keresztül emlékeztetik őket az általánosítás, a példaterek és a személyes narratívák fontosságára a matematika tanulásában, értékelésében és megértésében.

Dr. Ana Katalenić előadása.

A plenáris előadásokat dr. Ana Katalenić, kutatási asszisztens zárta az eszéki Josip Juraj Strossmayer Tudományegyetem Pedagógiai Karáról, aki a COVID-19 globális világjárvány idején különféle módokon megvalósított veszélyhelyzeti távoktatás kihívásairól beszélt. Előadásában a veszélyhelyzeti távoktatás során online gyakorlatokon végzett hallgatói munka elemzését mutatta be. A tartalomelemzés a MATH taxonómiával párosulva hatékony eszközt nyújtott a tanulók válaszainak kategorizálására és a kérdések osztályozására a matematikai feladatokban. Kifejtette, hogy a tanulmány eredményei hogyan befolyásolhatják egy kurzus tervezését és értékelését. 

Szekcióelőadás.

A konferencián a résztvevők a plenáris előadásokat követően három napon át több szekcióban, különböző előadásokon vettek részt. 

Múzeumlátogatás.

Az április eleji időjárás ugyan nem kedvezett, de a látogatók a szakmai eszmecserék mellett megismerhették Baja főbb nevezetességeit, és a Türr István Múzeumba is ellátogattak.

A konferencia zárása.

A rendezvényt dr. Kónya Eszter, a szervezőbizottság vezetője és dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya, rektor zárta.