1. A szakirányú továbbképzési szak megnevezése: német nemzetiségi pedagógus a korai kétnyelvű és kultúraközvetítő nevelés területén pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A szakirányú továbbképzési szak megnevezése angolul: german nationality educator in the field of early bilingualism and culture transmission postgraduate specialisation programme preparing for pedagogical professional examination
2. A szakirányú továbbképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: szakvizsgázott német nemzetiségi pedagógus a korai kétnyelvű és kultúraközvetítő nevelés területén
A szakirányú továbbképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése angolul: educational specialist pedagogue in the field of early bilingualism and culture transmission
3. A szakirányú továbbképzési szak besorolása:
3.1. képzési terület szerinti besorolása: pedagógusképzés képzési terület
3.2. a végzettségi szint besorolása:
- ISCED 2011 szerint: 6
- az európai keretrendszer szerint: 6
- a magyar képesítési keretrendszer szerint: 6
3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása:
- ISCED-F 2013 szerint: 0188
4. A felvétel intézményi feltétele(i):
a) Az alábbi alapképzési szakok (korábban főiskolai szintű képzések) valamelyikén szerzett végzettség és szakképzettség: tanító alapképzési szak nemzetiségi tanító (német) szakirányon vagy német műveltségi területen, óvodapedagógus alapképzési szak nemzetiségi óvodapedagógus (német) szakirányon; és
b) államilag elismert, általános, kétnyelvű komplex típusú felsőfokú nyelvvizsga; vagy felsőoktatási intézményben oklevéllel megszerzett, német felsőfokú nyelvvizsgával egyenértékű nyelvtudás; és
c) legalább 3 év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat.
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 4 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
7. A képzés célja és a szakmai kompetenciák (tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség):
7.1. A képzés célja:
A képzés célja a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben, napközbeni gyermekellátásban szerzett tapasztalatokra épülően a köznevelés intézményrendszerének működésével, hatékony irányításával, fejlesztésével, az oktatás-nevelés-gondozás szabályozásának új követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében.
A képzés célja olyan német nemzetiségi pedagógusok (óvodapedagógusok és tanítók) képzése, akik a korai kétnyelvűség és a magyarországi német kisebbség nyelvi, szellemi, illetve materiális kulturális örökségének elméleti, módszertani és gyakorlati ismeretei birtokában készek és képesek a 3-6/7, illetve 6-11/12 éves korú gyermekek elfogadó, befogadó szemléletű német nyelvi fejlesztésére és a német nemzetiségi kultúra élményszerű, cselekvésközpontú közvetítésére, átadására.
7.2. Szakmai kompetenciák:
7.2.1. Tudás:
A szakon végzett
- tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legfontosabb és aktuális kutatási eredményeivel;
- ismeri szaktudománya, a neveléstudomány, a pszichológia és a szakmódszertan – pedagógiai munkája szempontjából releváns – eredményeit, összefüggéseit, különös tekintettel az önszabályozó tanulás, a differenciált fejlesztés, az adaptív nevelés-tanítás, az esélyteremtés és az együttnevelés legújabb pedagógiai megoldásaira;
- ismeri a reflektív gyakorlat önfejlesztésben betöltött szerepét, hatékony alkalmazásának eszközeit, eljárásait;
- rendelkezik a pedagógiai folyamatok tervezéséhez, szervezéséhez és értékeléséhez szükséges elméleti és módszertani ismeretekkel, beleértve a terület legújabb eredményeit is;
- átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri a közneveléssel, a kora gyerekkori neveléssel és intervencióval foglalkozó rendszerek fejlesztésének európai és világtendenciáit;
- érti a korszerű információs és infokommunikációs eszközök pedagógiai alkalmazásának fontosságát, ismeri és aktívan használja a modern kommunikáció tereit, önfejlesztést támogató lehetőségeit;
- érti és használja a neveléstudomány szaknyelvét;
- ismeri a pedagógus tevékenységét meghatározó jogi és szakmai dokumentumok strukturális és tartalmi követelményeit;
- ismeri szaktudományában, valamint a neveléstudományban és társtudományaiban a megismerés alapelveit, a problémákhoz kötődő feltáró vizsgálatok módszereit;
- ismeri a gyerekekkel, tanulókkal végzett vizsgálatok, kutatások etikai alapelveit;
- rendelkezik a szakmai fejlesztések előkészítéséhez, lebonyolításához szükséges ismeretekkel;
- korszerű ismeretekkel rendelkezik a korai kétnyelvűség szakterületén, és ismeri a 3-11/12 éves korosztály nemzetiségi nevelése során hatékonyan alkalmazható nyelvpedagógiai eljárásokat, nyelvátadási és -fejlesztési stratégiákat;
- tisztában van a saját nemzetiségi nyelvi modell szerepével, a nemzetiségi nevelési, fejlesztési célok, tartalmak, folyamatok összefüggéseivel;
- ismeretekkel rendelkezik a magyarországi német nemzetiség kulturális örökségével kapcsolatosan (identitás, szellemi és tárgyi kultúrkincs);
- érti és használja a szakterület terminológiarendszerét és szakirodalmát.
7.2.2. Képességek:
A szakon végzett képes
- értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak új eredményeit;
- a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust is figyelembe vevő kritikus, több szempontú elemzésére;
- pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- pedagógus-szerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására a folyton változó környezetben;
- alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
- a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- problémára orientált, helyi szintű feltáró vizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanítás-nevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
- gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására;
- a tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
- a sajátos nevelési igényű tanulók oktatási szükségleteinek felismerésére, integrált és inkluzív nevelésének, oktatásának, a befogadó pedagógiai miliő jellemzőinek felismerésére;
- szakmáját meghatározó dokumentumokat és jogszabályokat értelmezni;
- az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre;
- a gyermekek német nyelvi fejlődését életkori sajátosságok és szakmai szempontok figyelembevételével elősegíteni;
- kétnyelvűség-elméleti és nyelvpedagógiai tematikájú német nyelvű szakszövegek kritikai elemzésére;
- gyakorlatorientált, gyermekközpontú nevelési/oktatási módszerek és taneszközök alkalmazására, új eszközök kreatív létrehozására;
- kollégákkal, nemzetiségi szervezetekkel csapatban dolgozni, szülőkkel/nagyszülőkkel együttműködni a kulturális örökség átadásának folyamatában.
7.2.3. Attitűd:
A szakon végzett
- fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét;
- törekszik a széles körű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetek nyitott és elemző megközelítésére;
- szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik és érdeklődik a tényeken alapuló szakmai elemzések iránt;
- szakmai felkészültsége és tevékenysége fejlesztése érdekében igénye van a folyamatos önreflexióra, a szakmai önfejlesztésre és megújulásra;
- elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére;
- nyitott a tudásmegosztáson alapuló közösségi/szervezeti tanulás iránt, részt vesz a szakmai szervezetek, csoportok tevékenységében;
- elkötelezett intézményének, szakmai közösségének folyamatos fejlesztése mellett, motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal intézményében;
- elkötelezett a nemzetiség nyelvének következetes és intenzív használata, a tudatos és hatékony nyelvátadás és nyelvfejlesztés iránt;
- elkötelezett a nemzetiség és a nemzetiség kulturális kincsének megismerése és átörökítése iránt;
- nyitott a nemzetiségi tartalmak közvetítésének szempontjából innovatív pedagógiai elképzelések és megoldások, az újabb tanuláselméletek, módszerek, a technológia adta legújabb tanulási lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
7.2.4. Autonómia és felelősség:
A szakon végzett
- reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
- kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben; saját tevékenységeiben, döntéseiben a szakmai szempontokat juttatja érvényre;
- megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben;
- felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért;
- felelősséget vállal saját nyelvi modell szerepében a gyermekkori kétnyelvű fejlesztés tervezési és megvalósítási folyamatában;
- tudatosan képviseli a német nemzetiség kultúráját, tudományosan és módszertanilag megalapozott nemzetiségi pedagógusi szerepét, nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja;
- felelősséget vállal nemzetiségi kultúraközvetítő szerepéért, felelősséggel részt vállal a nemzetiségi nevelést támogató környezet megteremtéséért a 3-11/12 éves korú gyermekek nemzetiségi identitásának megalapozása, erősítése érdekében.
8. A szakirányú továbbképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
8.1. Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
8.1.1. Közigazgatási vezetési ismeretek: 10 kredit
A Magyar Köztársaság alkotmányos alapjai, a közigazgatás felépítése és működése, alapvető államháztartási ismeretek, a közigazgatási eljárás szabályai az oktatásügyben, európai uniós alapismeretek.
8.1.2. A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet: 5 kredit
A közoktatási intézmény működése és annak jogi szabályozása, hazai fejlesztési és EU-s prioritások; szervezeti kultúra, az intézmény vezetése, intézményszintű tervezés, információáramlás, kommunikáció; innováció és szervezetfejlesztés, az intézmény képének tudatos alakítása; az intézményvezetés gyakorlata.
8.1.3. Az intézmény és környezete: 5 kredit
Fenntartói jogok és kötelezettségek, kistérségi együttműködés keretei, egyeztetési mechanizmusok és fórumok, a családdal való kapcsolattartás és intézményes formái; az együttműködések gyakorlata, az intézmény természeti és épített környezete.
8.1.4. A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága, minőségbiztosítás: 15 kredit
A hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei; a tanulói és a pedagógusi munka értékelése; a minőségbiztosítás módszerei; tanári, tanulói és szülői szerveződések; az intézményi légkör szociálpszichológiai jellemzői, összefüggése a teljesítménnyel, a mérés, értékelés gyakorlata.
8.1.5. Az integráció és szegregáció kérdései: 5 kredit
Hátrányos megkülönböztetés, az esélyegyenlőség elve, fenntartói megoldások az integrációra, szektorközi együttműködés.
8.1.6. A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében: 10 kredit
A pedagógus szerepei, munkatevékenységei; pedagógiai folyamattervezés, intézményi feladatok megszervezése, együttműködés; szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; a pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák; az oktatási folyamat tervezése, osztályozás, értékelés.
8.1.7. Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása: 5 kredit
A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók köre, a pszichés fejlődés zavarai miatt sajátos nevelési igényűvé nyilvánított gyermekek, tanulók vizsgálatával kapcsolatos eljárások; egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés; hátrányos helyzetűek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásügyben; az élethosszig tartó tanulás, felnőttoktatás.
8.2. Választáson alapuló ismeretkörök: 55 kredit
8.2.1. Alapozó ismeretek: 8 kredit
A nemzetiségi nevelés/oktatás története, célja, feladatai, sajátosságai, törvényi háttere.
A nemzetiségi óvodapedagógus/tanító tevékenységét meghatározó országos és helyi jogi és szakmai dokumentumok, a nemzetiségi pedagógus óvodai nevelés/iskolai oktatás területén végzett tevékenységének társadalmi jelentősége, felelőssége.
Elméleti és gyakorlati ismeretek a standard német nyelv kialakulásáról, történetéről és mai helyzetéről, a nyelvi változások okai, tendenciái. Identitás és nyelv. A magyarországi németek nyelvhasználata, szociolingvisztikai alapfogalmak, nyelvsziget, nyelvkontaktus, kódváltás, nyelvcsere, nyelvvesztés, diglosszia, nyelvválasztás, nyelvi asszimiláció, a nyelvmegtartás és nyelvcsere a népszámlálások tükrében, kettős identitás. Kisebbségi szociolingvisztikai kutatások.
8.2.2. Korai kétnyelvűség ismeretek: 13 kredit
A kétnyelvűség-elmélet alapvető ismeretei. A bilingvizmus, a többnyelvűség, az anyanyelv, az elsőnyelv-elsajátítás és az idegennyelv-elsajátítás. A korai kétnyelvűség jellemzői. Pszicholingvisztikai, nyelvpedagógiai és nyelvpolitikai megközelítések. Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség. Az egyéni kétnyelvűség tipológiái. A kétnyelvű gyermekek vizsgálatának lehetőségei. A korai kétnyelvűség legfontosabb német nyelvű hazai és nemzetközi szakirodalma.
A korai kétnyelvűség modelljei, dimenziói, alapismeretei. Bevezetés a kétnyelvű óvodai nevelés/iskolai oktatás folyamatába. Célok, feladatok, fejlesztési területek. Helyi Kétnyelvű Nevelési Programok/Helyi Pedagógiai Program.
Családmodellek. Nyelvpedagógiai ismeretek. A nyelvi modell. Nyelvfejlesztési stratégiák. Motiváció, a gyermeki reakciók nonverbális és verbális szintje. Kontroll és hibajavítás. A német nyelvi fejlődés és a gyermekek nyelvi szintjének megfigyelése, nemzetközi tesztek megismerése, saját mérőeszköz/-rendszer kialakítása.
8.2.3. Nemzetiségi kultúraközvetítés ismeretek: 23 kredit
Identitás – nyelv – kultúra. A magyarországi német kisebbség irodalma, sajátosságok, műfajok, képviselők, motívumok. A magyarországi németek gyermekirodalma. Kisebbségi népköltészet, népmesék és mondák. Népköltészet. Kisebbségi műköltészet, gyermekeknek írt irodalom, képviselők, feldolgozási lehetőségek a nemzetiségi nevelési/oktatási intézményekben. A magyarországi németek kulturális öröksége, szokások. Tárgyi kultúra, vallás és identitás, a német néprajzi hagyományok élményszerű, gyermekközpontú ápolása nemzetiségi óvodában/iskolában.
Tanösvények szerepe az identitás elmélyítésében, országos és helyi tanösvények, módszertani lehetőségek.
A játék meghatározásai, fajtái, a német kisebbség gyermekjátékai. Játéktevékenységek tervezése. Identitás, zene, tánc, ritmus. A magyarországi németek gyermekdalai, gyermektáncai. Koreográfiák a nemzetiségi köznevelési intézmények számára.
8.2.4. Gyakorlati ismeretek: 11 kredit
Gyakorlatorientált nyelvfejlesztési és néprajzi témafeldolgozások, módszertani ötletek adaptálása, motiváció, bevált módszerek és eljárások, eszközök a német nyelvi fejlesztés és a kultúraátadás területén.
A magyarországi németek tájházainak megismerése, a szellemi és tárgyi örökség megnyilvánulásai (régiók, jellemzők, speciális elemek stb.). A német nemzetiségi identitás megjelenési formái. Múzeumpedagógiai ismeretek elsajátítása, módszerek és gyakorlatorientált témafeldolgozások, eszközök a német nemzetiségi nevelési/oktatási intézményekben. A magyarországi németek szellemi és materiális kulturális öröksége, hagyományápolás, kultúraközvetítés, nyelvi és kulturális asszimiláció.
8.3. Szakdolgozat: 10 kredit
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 8.
A képzés költsége: 140.000 Ft./félév
Nemzetiségi Pedagógus Tanulmányi Ösztöndíjprogramban való részvételi lehetőség
- Csak aktív hallgatói jogviszonyú levelező hallgatók esetében tanévenként 10 hónap
I. félév: 40 000 Ft/hó.
II. félévtől szemeszterenként (5 hónapra) súlyozott tanulmányi átlaghoz kötötten nettó 50.000 és 15.000 Ft/hó közötti ösztöndíj
- Az ösztöndíjas hallgató vállalja, hogy oklevélszerzés után nemzetiségi pedagógusként dolgozik az ösztöndíj folyósítási idejének megfelelő időtartamban.
- Az ösztöndíj nem zárja ki más ösztöndíjas jogviszony fennállását.
A pályázatot a nemzetiségi pedagógus-hallgatók részére a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata a társ nemzetiségek országos önkormányzataival együttműködve általában októberi határidővel hirdeti meg. Az ösztöndíj pénzügyi forrását a Miniszterelnökség biztosítja a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. közreműködésével. (Pályázati felület: https://nop.ldu.hu)