Ének-zenei alkalmassági vizsga
Célja:
Annak megállapítása, hogy a pályázó alkalmas-e az óvodapedagógusi vagy tanítói pályára, a pedagógusi pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.
Feladat:
- a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
- a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
- a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.
Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a felvételiző rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.
Gyakorlatban:
- Hozzon a jelölt egy 6-8 énekes szemelvényből álló listát: ebből 2 művet kell előadni, egyet a jelölt választ, egyet a kérdező tanár.
- Néhány hangból álló egyszerű dallamot énekel, vagy zongorázik a kérdező tanár, ezt kell visszaénekelni dúdolással vagy szolmizálva.
Beszédalkalmassági vizsga
Célja:
Annak megállapítása, hogy a pályázót beszéd-állapota alkalmassá teszi-e a pedagógusi pályára.
Feladat:
- 10-15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A pályázónak a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.
- A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.
- Az elbírálás szempontjai:
- Vannak-e a vizsgázónak hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhangképzési hibák)?
- A pályázó beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás)?
- A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező?
- A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.
Kizáró okok:
- hangképzési rendellenességek,
- ritmuszavarok,
- a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.
Gyakorlatban:
- Mese vagy gyermekirodalmi részletet kell felolvasni egyszeri átolvasás után.
- Folyamatos és részletes beszéd egy képzőművészeti (6 festmény vagy kép közül egyet választ) alkotásról.
- Beszéljen magáról 1-2 percet folyamatosan.
Testi alkalmassági vizsga
Célja:
Annak megállapítása, hogy a jelölt rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos és az óvodai testnevelés gyakorlati anyaga elsajátításának, illetve a tanítói, óvodapedagógusi pálya gyakorlásának.
Követelmények:
- közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
- oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
- egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
- néhány lépés nekifutásból keresztbe állított és felfordított pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
- célbadobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 méterről,
- labdaadogatások helybenfutás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
- labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
- felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
- mellső fekvőtámaszból ereszkedés legalább derékszögig hajlított karú fekvőtámaszba, tolódás mellső fekvőtámaszba (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).
Kizáró okok:
A kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható, valamint a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés.
Gyakorlatban:
- Közepes iramú futással és önállóan végzett gimnasztikával bemelegítés.
- Páros lábon szökdelés zsámolyok felett.
- Futás után egy lábról elrugaszkodás, leérkezés szivacsdombra kétlábbal (távolugrás).
- Egyensúlyozó járás alacsony gerendán.
- Alacsony gyűrűn hajlított karú függésből ereszkedés állásba minél lassabban.
- Hanyattfekvésből felülés.
- Kosárlabdával szlalomban labdavezetés, ziccerdobás.