A képzésben résztvevők a Tanulmányi tájékoztatót a Pedagógusképző Intézet mappájában találják, amely EJF-es e-mail címmel érhető el.
A részletekért kattintsanak ide: Tanulmányi tájékoztatók - továbbképzési szakok
TEHETSÉGGONDOZÁS, TEHETSÉGFEJLESZTÉS PEDAGÓGUS-SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEI
Szakirányú továbbképzés neve: tehetséggondozás, tehetségfejlesztés pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Szakirányú továbbképzési szak FIR-kódja: TTOVTEH
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: szakvizsgázott pedagógus (tehetséggondozás, tehetségfejlesztő szakterületen)
A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
A felvétel intézményi feltétele: Óvodapedagógus, tanító, konduktor, gyógypedagógus vagy tanári oklevél.
A képzési idő félévekben: 4 félév
Konzultációk: félévente 6-8 alkalommal (kéthetente szombatonként)
A képzés költsége: 140.000 Ft./félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjthető kreditek száma: 120 kredit
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 8.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés során elsajátítandó kompetenciák:
- szakmai együttműködés és kommunikáció;
- vezetési és szervezetfejlesztési kompetenciák fejlesztése;
- a pedagógiai folyamat tervezése;
- szakmai tudás és szerepvállalási kompetenciák a gyakorlatban;
- szakmai készségek és képességek;
- önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre;
- a tanulói személyiség fejlesztése;
- kooperációs és projektpedagógiai eszközök alkalmazása;
- a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése;
- a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával;
- az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése;
- a tanulási folyamat szervezése és irányítása;
- a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása.
Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- közoktatási ismeretek;
- pszichológiai ismeretek;
- pedagógiai ismeretek;
- kooperatív és projektpedagógiai ismeretei;
- mentálhigiénés, ismeretek;
- tehetséggondozás alapelveinek ismerete;
- tehetségdiagnosztikai ismeretek;
- tehetségfejlesztés módszertanának ismeretei;
- speciális módszertani ismeretek;
- gyakorlati ismeretek.
Személyes adottságok, készségek:
- szakmai készségfejlesztés;
- kommunikáció, konfliktuskezelési készségek fejlesztése;
- teammunka, együttműködés, kooperációs készségek fejlesztése;
- önművelődés, lifelong learning készségének fejlesztése.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Konkrét környezet:
Óvoda, általános iskola (alsó tagozat): óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógus, gyermekvédelmi felelős
Tevékenységrendszer:
- tehetségígéretek felismerése;
- a tehetségígéretek fejlesztése;
- a gyermeki kreativitás fejlesztése.
Konkrét környezet:
Általános iskola (felső tagozat): tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelőtanár, szociálpedagógus, gyermekvédelmi felelős.
Tevékenységrendszer:
- tehetségdiagnosztikai tevékenység;
- tehetséges tanulók fejlesztésének módszertana;
- tehetséggondozó programok tervezése, kivitelezése;
- tanácsadás tehetséget nevelő szülőknek, pedagógusoknak;
- életpálya-építés.
Konkrét környezet:
Nevelési tanácsadó: gyógypedagógus, konduktor, logopédus, tanár.
Tevékenységrendszer:
- tehetségdiagnosztikai tevékenység;
- tehetséges tanulók fejlesztésének módszertana;
- tehetséggondozó programok tervezése, kivitelezése;
- tanácsadás tehetséget nevelő szülőknek, pedagógusoknak;
- egyéni esettől függően kapcsolatfelvétel más pedagógiai szakszolgálattal, szakintézménnyel.
Konkrét környezet:
Családsegítő központ: gyógypedagógus, tanár.
Tevékenységrendszer:
- tanácsadás.
Konkrét környezet:
Pedagógiai szakszolgálatok, intézetek, tehetségpontok.
Tevékenységrendszer:
- tehetségdiagnosztikai tevékenység;
- tehetséges tanulók fejlesztésének módszertana;
- tehetséggondozó programok tervezése, kivitelezése;
- tanácsadás tehetséget nevelő szülőknek, pedagógusoknak;
- egyéni esettől függően kapcsolatfelvétel más pedagógiai szakszolgálattal, szakintézménnyel.
Konkrét környezet:
Szakmában érintett civil szervezetek és alapítványok: tanító, tanár, gyógypedagógus, konduktor, logopédus.
Tevékenységrendszer:
- tehetségdiagnosztikai tevékenység;
- tehetséges tanulók fejlesztésének módszertana;
- tehetséggondozó programok tervezése, kivitelezése;
- tanácsadás tehetséget nevelő szülőknek, pedagógusoknak;
- egyéni esettől függően kapcsolatfelvétel más pedagógiai szakszolgálattal, szakintézménnyel.
Konkrét környezet:
Közoktatásban részt vállaló egyházi intézmények: tanító, tanár, gyógypedagógus, konduktor, logopédus.
Tevékenységrendszer:
- tehetségdiagnosztikai tevékenység;
- tehetséges tanulók fejlesztésének módszertana;
- tehetséggondozó programok tervezése, kivitelezése;
- tanácsadás tehetséget nevelő szülőknek, pedagógusoknak;
- egyéni esettől függően kapcsolatfelvétel más pedagógiai szakszolgálattal, szakintézménnyel.
Tartalmi követelmények:
- a képzésben résztvevők ismerjék a tanuláshoz való viszony formálásának hatékony módszereit;
- legyenek jártassak a tanulási szokások alakításában és a tanuláshoz szükséges képességek fejlesztésében;
- tudják, melyek a tehetségre utaló személyiségjegyek, ismerjenek módszereket a tehetség korai azonosítására és tehetséges gyermekek fejlesztésére;
- az említett problémaköröket komplexen kezelve legyenek képesek megítélni, milyen szakmai segítségre van szüksége a gyermeknek, és mi tartozik a pedagóguskompetencia körébe, valamint milyen esetek igénylik más szakemberek közreműködését.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Vezetési és szervezetfejlesztési ismeretek: 6 kredit
Szervezeti és vezetési alapismeretek; A vezetés funkciói; A döntés pszichológiája; Vezetés, problémamegoldás; Szervezeti kommunikáció; Vezetői szerepek, stílusok; Konfliktus, változás és szervezetfejlesztés
Közigazgatási ismeretek: 7 kredit
A közigazgatás rendszere; Központi állami szervek; Európai Unió és Magyarország; Államháztartási ismeretek
Közoktatási ismeretek: 22 kredit
Oktatási rendszerek; Program- és tantervfejlesztés; A közoktatási intézmény tevékenységének tervezése, ellenőrzése; A közoktatás igazgatása
Pedagógiai, pszichológiai ismeretek: 13 kredit
SNI gyermekek köre; Iskolai mentálhigiéné; A pszichés fejlődés zavarai
Speciális módszertani ismeretek: 7 kredit
Integráció és szegregáció; Esélyegyenlőség
Választható ismeretkörök: 55 kredit
Pedagógiai, pszichológiai ismeretek: 6 kredit
Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók nevelése, oktatása
Kooperatív és projektpedagógiai ismeretek: 5 kredit
Kooperatív technikák és a projektpedagógia szerepe a tehetségfejlesztésben
Mentálhigiénés ismeretek: 5 kredit
Mentális egészség és tehetség
Tehetséggondozás alapelveinek ismerete: 12 kredit
Tehetséggondozás elméleti és történeti alapjai; Tehetség és szocio-emocionális fejlődés
Tehetségdiagnosztikai ismeretek: 5 kredit
Tehetségdiagnosztika
Tehetségfejlesztés módszertanának ismerete: 10 kredit
Kreativitás, kreativitásfejlesztés pedagógiai lehetőségei; Tehetségfejlesztés módszertana; Tehetségfejlesztés a különböző tantárgyakban
Speciális módszertani ismeretek: 4 kredit
Tanácsadás nevelőknek, szülőknek
Gyakorlati ismeretek: 8 kredit
Szupervízió
A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit