A képzésben résztvevők a Tanulmányi tájékoztatót a Pedagógusképző Intézet mappájában találják, amely EJF-es e-mail címmel érhető el.
A részletekért kattintsanak ide: Tanulmányi tájékoztatók - továbbképzési szakok
MENTÁLHIGIÉNÉ TERÜLETÉN PEDAGÓGUS-SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEI
Szakirányú továbbképzés neve: mentálhigiéné területén pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Szakirányú továbbképzési szak FIR-kódja: TTOVMTP
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: szakvizsgázott pedagógus mentálhigiénés szakterületen
A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
A felvétel intézményi feltétele: Pedagógusképzés képzési területen alap- vagy mesterképzésben szerzett oklevél (korábbi képzési rendszerben ezzel egyenértékű oklevél): tanár, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógus, konduktor
A képzési idő félévekben: 4 félév
Konzultációk: félévente 6-8 alkalommal (kéthetente szombatonként)
A képzés költsége: 140.000 Ft./félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjthető kreditek száma: 120 kredit
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés célja, hogy a hallgató a mentálhigiénés képzésen megszerzett elméleti ismeretek és az elsajátított stratégiák segítségével olyan kompetenciákat alakítson ki, melyek javítják oktatói-nevelői munkája eredményességét. A képzés további célja, hogy a hallgató olyan ismereteket szerezzen a közoktatás közigazgatási, jogi, vezetési és minőségfejlesztési területéről, melyek segítik iskolai feladatainak ellátását.
Jelentkezési határidő: 2024. szeptember 8.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák:
A végzett hallgató képes:
- oktató-nevelő munkáját a mentálhigiéné területén egy addiginál tágabb kontextusban értelmezve hatékonyabban és tudatosabban végezni;
- az iskolai csoportok működését rendszerszemléletben is megérteni;
- csoportokat és közösségeket eredményesen mentorálni és vezetni;
- saját kompetenciahatárainak biztos ismeretében munkája során felmerülő konfliktusokban adekvát és eredményes beavatkozásokra, és szükség esetén az érintettek megfelelő továbbirányítására;
- preventív, erőforrás-orientált, közösségi mentálhigiénés szemlélettel hathatósan beavatkozni a mentálhigiénés elvek iskolai szintű érvényesüléséért;
- egyénekkel, csoportokkal együttműködni, az empátiás és kommunikációs készséget fejleszteni.
A képzés során megszerezhető tudáselemek és ismeretek:
- Kötelező:
- közigazgatási vezetési ismeretek;
- a nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet működése;
- a nevelési-oktatási intézmény hatékonysága;
- a pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében;
- speciális nevelési feladatok (pedagógia, pszichológia).
- Választható:
- az egyén pszichoszociális fejlődése;
- a lelki működés zavarai;
- segítő kapcsolat;
- terepmunka és projektmenedzsment;
- hivatásszerep fejlesztése pszichodráma módszerével.
Személyes adottságok:
A hallgató rendelkezik
- személyes és közösségi felelősségérzettel;
- társadalmi érzékenységgel;
- egyetemes erkölcsi normák és értékek közvetítésének igényével;
- kooperációra való készséggel és nyitott önmaga megismerésére és személyes fejlesztésére.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A mentálhigiéné területén pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakon oklevelet szerzett hallgatók képesítésük révén alkalmassá válnak mentálhigiénés szemléletű közösségépítő és csoportvezetői feladatok ellátására, iskolai mentálhigiénés konzulens szerepkör betöltésére, iskolai mentálhigiénés műhely és/vagy munkacsoport vezetői szerepének betöltésére.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
- Közigazgatási ismeretek: 10 kredit
A hallgatók a pedagógus alapképzést kiegészítve olyan új ismereteket szerezhetnek meg, amelyek szükségesek és elengedhetetlenek a pedagógusok társadalomismereti tájékozottságának biztosításához. Olyan társadalomszerkezeti és gazdasági összefüggéseket ismerhetnek meg, amelyek meghatározó és befolyásoló tényezői az oktatáspolitikának, az oktatási rendszernek és benne saját intézménye nevelő-oktató munkájának.
- A nevelési–oktatási intézmény, mint szervezet működése: 10 kredit
A hallgatók megismerik a nevelési-oktatási intézmény mint rendszer működését, belső kapcsolatrendszerét és külső kapcsolatait, a tanári, tanulói és szülői szerveződések formáit; a közoktatás, család- és gyermek-személyiségjogok, állampolgári és tanulói jogok területét érintő jogi szabályozást; az intézményfejlesztés helyes stratégiáinak kialakítását, az intézményi szintű tervezés megvalósítását; az intézményi légkör szociálpszichológiai jellemzőit, azok teljesítménnyel való összefüggését, a minőségbiztosítás jelentőségét.
- A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága: 12 kredit
A résztvevők megismerik az intézményi hatékonyság újonnan értelmezett fogalmát, a minőségbiztosítás oktatásügyi alkalmazásának céljait és lehetőségeit. Képesek az intézményben zajló belső értékelés szakszerű megtervezésére, végrehajtására, és az abban való alkotó együttműködésre.
- A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében: 10 kredit
A hallgatók gyakorlati tapasztalataira és megelőző pedagógiai-pszichológiai tudására támaszkodva korszerű tudományos ismeretek nyújt, és gyarapítja a saját pedagógiai eszköztár fejlesztésével kapcsolatos jártasságokat és készségeket.
- Speciális nevelési feladatok (pedagógia): 7 kredit
Korszerű pedagógiai ismeretek összefüggésrendszerébe ágyazva olyan nevelői problémákat dolgoz fel, amelyek a mai iskola mindennapos tevékenységében a tanári hatékonyság valódi próbakövei.
- Speciális nevelési feladatok (pszichológia): 6 kredit
A pedagógus számára fontos lélektani alapismeretekre építve azokat a pszichológiai problémákat veszi sorra a speciális nevelési feladatok szemszögéből, amelyek napjaink iskolájában szakszerű értelmezést, beavatkozást igényelnek minden pedagógustól, különösen azoktól, akik az intézmények vezetéséért vagy speciális szakterületek gondozásáért felelősek.
Szabadon választható ismeretkörök: 55 kredit
- Az egyén pszichoszociális fejlődése: 8 kredit
A hallgatók megismerik szociális környezetük tükrében az egyes életkorok sajátosságait, és a fejlődési zavarok kialakulásának lehetőségeit. A stúdium fejlődéslélektani szempontból követi végig a személyiségfejlődés legfontosabb állomásait a születéstől a halálig, a hétköznapi cselekvés különböző lélektani motívumait, mindezt a mentálhigiénés segítők szerepének és feladatainak tükrében.
- Lelki működés zavarai: 7 kredit
A humán foglalkozások szempontjából leglényegesebb pszichopatológiai alapismeretek nyújtása, a lelki betegségek olyan megismertetése, amely azok felismerését, valamint a mentálhigiénés segítő kapcsolatot szolgálja. A képzés főbb témái: a lelki egészség és betegség széles határmezsgyéje; a lelki zavaroknak a testi betegségtől eltérő sajátosságai; a dinamikus pszichopatológiai modell, mely a szorongás dinamikája mentén értelmezi a tünetegyütteseket (szindrómákat) és a betegségeket; krízishelyzetek; személyiségzavarok; pszichoszomatikus betegségek; határesetek; pszichózisok; szenvedélybetegségek; segítő szindróma és kiégés a segítő kapcsolatban.
- Segítő kapcsolat: 10 kredit
A stúdium célja felkészítés a mentálhigiénés segítő kapcsolatra, megismertetve elméleteit, módszereit és veszélyeit. A stúdium fő témakörei: a segítés, önsegítés elméletei, a proszociális magatartás és önkéntes segítés. A mentálhigiénés segítő kapcsolat, pszichoterápiás segítő kapcsolat, lelkigondozói kapcsolat, szupervizori kapcsolat. A direktív és nondirektív segítő kapcsolat: keretek, szociális rezonancia, érintődés, határtartás (beszélgetés-protokollok, esetmegbeszélések). Segítő beszélgetés krízisban levő klienssel. A segítő beszélgetés sajátosságai gyerekekkel.
- Terepmunka és projektmenedzsment: 10 kredit
A stúdium célja megismertetni a hallgatókat a közösségi alapú megelőző programok tervezésének és kivitelezésének egyik legfontosabb módszerével, a "projektépítéssel"; a feladatorientált, problémaközpontú és menedzserszemléletű gondolkodás elsajátíttatásával, a tömeges információk kezelésével felkészít a projektmenedzseri munkák elvégzésére.
A stúdium főbb témakörei: egy mentálhigiénés akció megtervezésének és kivitelezésének főbb elemei (problémák definiálása, a várható akadályok beépítése a cselekvési alternatívába, a szolgáltatás konkrét társadalmi terepen történő működtetése, összehangolt team-munka a kezdetektől a befejezésig, a munka hatékonyságának értékelése).
- Hivatásszerep fejlesztése pszichodráma módszerével: 20 kredit
A stúdium célja már megtörtént vagy folyamatban levő, jórészt feldolgozatlan élmények jelenetszerű megjelenítése, újra átélése pszichodramatikus módszerekkel, a csoport interaktív, támogató közreműködésével. A stúdium témaköreit az aktuális, csoportba behozott problémák, kérdések határozzák meg. Az érintett területek elsősorban a munka, a hivatás, a család, valamint a képzés itt és most helyzeteiből származnak.
A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit