A 2013-ban kifejlesztett on-line lekérdező rendszer hosszú szünet után tette lehetővé az oktatás hallgatói véleményezését. A 2012/13 tanév első félévére márciusban, a másodikra május-júniusban kérdeztünk rá. A két félévet érintő, mindkét félévben 25 %-ot meghaladó részvétel a létrejött adatbázist statisztikailag is értékelhetővé teszi és újra lehetővé vált a főiskola minőségképének fölvázolása.
A két felmérésben összesen 5135 kurzus-hallgató válasz érkezett, melyet 372 hallgató küldött. A válaszok feldolgozására az Excelt és az SPSS programcsomagot használtuk. Az első kérdés a kérdőív megbízhatóságának elemzése volt. A Cronbach α mutató 95,3 %-os eredményt hozott, amely egyértelműen a kiváló minősítésű tartományba helyezi a kérdőívet. Ezzel sikerült bizonyítani, hogy van egy jó eszközünk a főiskola oktatásának minősítésére.
A felmérés során az alábbi kérdésekre a következő átlagok születtek:
1. | Hogyan értékeli a tantárgy helyét, órakeretét a tantervben? | 4,26 |
2. | Mennyire tanít a tantárgy gyakorlati problémák megoldására? | 4,15 |
3. | Milyen mértékben érzi alkalmazhatónak/hasznosnak a tantárgy által nyújtott ismereteket? | 4,17 |
4. | Milyen a tantárgy ellátottsága oktatási segédanyagokkal – írásos vagy elektronikus formában? | 4,14 |
5. | Hogyan értékeli az alkalmazott számonkérés megvalósítási módját? | 4,33 |
6. | Mennyiben felel meg a kapott érdemjegy valós tudásának? | 4,30 |
7. | Hogyan értékeli az oktató felkészültségét a tantárgy egy órájára? | 4,50 |
8. | Milyennek érzi az oktató tudásközvetítő képességeit ebben a tantárgyban? | 4,35 |
9. | Mennyire követhető, tanulható a tantárgy az órán? | 4,21 |
10. | Hogyan értékeli az oktató előadásmódját ebben a tantárgyban: mennyiben felelnek meg a felsőoktatás követelményeinek? | 4,33 |
11. | Milyennek érzi az oktató segítőkészségét a tantárgy ismereteinek elsajátításában? | 4,39 |
12. | Milyennek ítéli az oktatóval való kapcsolattartást a tantárgy oktatásával összefüggő kérdésekben? | 4,38 |
(Az átlagok a megszokott "osztályozásnak" megfelelő, 2-5 skálán értelmezendők.)
Az átlagok összehasonlításával megtudhatjuk, hogy az oktatás segédanyagokkal való ellátását ítélik meg legkritikusabban hallgatóink, majdnem ugyanúgy a gyakorlati problémamegoldásra való felkészítést. A tantárgyakra vonatkozó kérdések közül a számonkérés megvalósítása érte el a legjobb eredményt.
Az oktatókra vonatkozó kérdéseket illetően a legjobb eredményt az oktatók felkészültsége érte el, még az összes változó között is. Ahol nem olyan kedvező a főiskola megítélése, ez a tantárgy követhetősége az órán. Ez az észrevétel felveti annak szükségességét, hogy szükség lehet oktatóink oktatás-módszertani fejlesztése, továbbképzése, még akkor is, ha az oktatók előadásmódját a hallgatók jobbnak ítélik meg.